De Koning komt...
Hoe zal het aflopen...
"Zie, Hij komt met de wolken en elk oog zal Hem zien..."
Veracht de profetieën niet!
Inleiding op Openbaring
(Het Zoeklicht nr. 21-
Openbaring is een profetisch Bijbelboek. Het Griekse woord voor Openbaring is ‘Apocalyps’. Een inmiddels voor velen bekend woord. Niet alleen in de Kerk, maar ook in de wereld nemen de speculaties over het einde van de wereld toe, dat hebben we de afgelopen jaren duidelijk gemerkt, ook in de media!
Maar wat is nu precies profetie? Je zou kunnen zeggen: Profetie heeft ook de betekenis in zich van ‘voorspellen’, maar niet in de zin van zoals het weer ‘voorspeld’ wordt, want dat heeft altijd een onzekere factor. Maar bij Bijbelse profetie is dat nooit het geval. Wat daar ‘voorspeld’ wordt, beter ‘voorzegd ’wordt, is absoluut zeker. Zo is een profeet iemand die namens God spreekt, daarom is datgene wat hij ‘voorzegd’ absoluut betrouwbaar. Een profeet spreekt niet alleen over de toekomstige dingen, want het omvat alle spreken van God. Dat kunnen daarom ook worden van troost, bemoediging, of vermaning zijn, etc (1 Korintiërs 14:3). Bij het bestuderen van het profetische Woord moeten we niet gaan speculeren, bijvoorbeeld als het gaat om datums, specifieke personen, of vervullingen. Veelal zien wij slechts in grote lijnen Gods toekomstig heilsplan. Daarbij mogen wij weten dat het uiteindelijk zal uitlopen op: ‘Zie, Ik maak alle dingen nieuw’ (Openbaring 21:5).
De bekende profetie-
In de visioenen zag Johannes de eindtijd als een film aan zich voorbij gaan. Hij
moest zien, horen en opschrijven, dat de Here Jezus als Rechter en Koning bezet grondgebied
gaat bevrijden en in bezit nemen. Om vervolgens Zijn Koninkrijk hier op aarde te
vestigen. Openbaring is daarom ook een troostboek, want na de overwinning breekt
Zijn Koninkrijk van Vrede en Gerechtigheid aan.
Veracht de profetieën niet!
Al vrijwel
direct in het eerste hoofdstuk belooft de Here een zegen aan hen die de Openbaring
willen voorlezen, horen en bewaren (Openbaring 1:3). Hij verklaart hen gelukkig.
Dit is iets wat alleen wedergeboren christenen kunnen begrijpen. Zo worden we in
Openbaring herhaaldelijk opgeroepen met de woorden: ‘Wie een oor heeft, die hore,
wat de Geest tot de gemeenten zegt’ (Openbaring 2 en 3; 1 Korintiërs 2:14). Alleen
al deze twee oproepen zouden bij elke christen de nodige nieuwsgierigheid moeten
opwekken om het profetisch Woord serieus te gaan onderzoeken. Dat kan soms zwaar
op de maag liggen, maar het smaakt wel zoet als honing (vgl. Openbaring 10:8-
In plaats van het feit dat Openbaring enige nieuwsgierigheid
bij gelovigen zou moeten opwekken, bleef dit Bijbelboek ruim 1600 jaar voor veel
gelovigen gesloten. Dit kon gebeuren omdat na de derde eeuw de meeste theologen Openbaring
niet hoog achtten. Waarschijnlijk omdat de leer van de Kerk over Israël anders is
dan in Openbaring wordt onthuld. Nog een reden kan zijn dat dit boek veelal alleen
door niet-
Mede
doordat het boek Openbaring veracht werd, bleef de Kerk eeuwenlang een dwaalleer
aanhangen, namelijk dat de Kerk voor Israël in de plaats is gekomen (de zogenaamde
‘vervangingstheologie’). De Kerk ziet men als het geestelijk Israël, met een vanuit
de hemel regerende Christus samen met de gestorven heiligen. Maar het is inmiddels
wel duidelijk dat het Koninkrijk nog niet is gekomen, zodat er nog steeds wordt gebeden:
Na de reformatie
Helaas hadden ook de beide belangrijkste reformatoren, Luther
en Calvijn, niets met het boek Openbaring. Dat is jammer, omdat zij andere dingen
wel goed zagen. Zoals de rechtvaardiging door geloof en niet door werken. Dit is
een belangrijke oorzaak geweest, dat Openbaring ook onder veel protestanten een gesloten
boek bleef. Veelal wist men er geen raad mee en helaas is dat in deze tijd nog steeds
zo.
De verandering
Het profetisch Woord bleef tot ongeveer de 19e eeuw voor velen
verborgen. Door broeders als J.N. Darby, C.I. Scofield, C. Larkin, Arno C. Gaebelein
en nog niet zolang geleden ook uit ons eigen land, broeder Johannes de Heer, kwam
er weer een goed Bijbels zicht op Gods plan met de Gemeente, Israël en de volken.
Dit waren broeders die het Woord recht sneden, zodat er weer een geordend zicht kwam
op het profetisch Woord (2 Timoteüs 2:15).
Mede door de terugkeer van het Joodse
volk sinds 1880, de stichting van de Staat Israël in 1948 en de herovering van Jeruzalem
in 1967, kwam er steeds meer aandacht en Bijbels zicht op Gods toekomstig plan met
Israël en de Gemeente.
Geschiedenis, een ‘mythe’ of profetie?
Over het algemeen komen
we de volgende vier interpretaties tegen van het boek Openbaring: 1. de Kerkhistorische,
2. de preteristische, 3. de idealistische en 4. de futuristische uitleg. Inderdaad,
dit is vaktaal. Daarom is hier een korte toelichting van deze begrippen op z’n plaats.
Veelal zijn de oudere verklaringen op Openbaring Kerkhistorische. Volgens deze visie
gaat Openbaring voornamelijk over de geschiedenis van de Kerk. De visie van de preteristen
is dat de in Openbaring beschreven gebeurtenissen zich afspeelden ten tijde van het
Romeinse Rijk en de christenvervolgingen onder keizer Nero en Domitianus. De idealisten
daarentegen hebben een vergeestelijkende visie op Openbaring. Zij zien het als een
tijdloze en poëtische beschrijving van de strijd tussen goed en kwaad (christendom
en heidendom). Wij van Het Zoeklicht bevinden ons in de school van de futuristen
en beschouwen Openbaring niet als een ‘mythe’ of slechts als een geschiedenisboek.
Hoewel het laatste boek in de Bijbel veel symboliek bevat, wil dit niet zeggen dat
het niet vertaald kan worden in begrijpelijke werkelijkheid. De futuristische (of
eschatologische) uitleg is dat Openbaring vanaf hoofdstuk 4:1 profetie betreft: ‘Klim
hierheen op en ik zal u tonen, wat na dezen geschieden moet.’ Dan is de verloste
Gemeente reeds opgenomen in de hemel (1 Tessalonicenzen 4:15-
Het profetisch Woord is voor ons als een lamp in de duisternis: ‘En
wij achten het profetische woord (daarom) des te vaster, en gij doet wél, er acht
op te geven als op een lamp, die schijnt in een duistere plaats…’ (2 Petrus 1:19).
Het helpt de gelovigen om de juiste weg te blijven gaan. Vooral nu in deze tijd is
dat nodig, omdat de Gemeente wereldwijd wordt overspoeld met allerlei wind van leer.
Helaas is er bij velen geen inzicht en onderscheid in de volgende drie bedelingen:
die van de wet, de genade en het Koninkrijk. Daardoor is er geen geordend zicht op
de toekomstige dingen. Paulus waarschuwt niet voor niets: ‘Veracht de profetieën
niet’ (1 Tessalonicenzen 5:20). En de Here Jezus beveelt: ‘Wie het leest, geve er
acht op’ (Matteüs 24:15).
Openbaring. Het komende jaar hoop ik het hele boek te gaan
behandelen in Het Zoeklicht. Lees je mee? Hopelijk geef je de Zoeklichten ook door
aan anderen. Want Jezus komt en die boodschap willen wij graag doorgeven. Jij toch
ook?
“Zo zegt de HERE, de Koning en Verlosser van Israël, de HERE der heerscharen:
Ik ben de eerste en Ik ben de laatste en buiten Mij is er geen God”
(Jesaja 44:6).